سبد خرید

اهمیت الکل در صنعت عطرسازی

اهمیت الکل در صنعت عطرسازی

اگر شما هم به اهمیت الکل در صنعت عطرسازی فکر کرده باشید توصیه می کنیم این متن را تا انتها دنبال کنید. الکل یکی از حلال های عطری است که بدون آن امکان تولید عطر وجود ندارد. الکل عطرسازی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده یک ادکلن است که تاثیر زیادی در کیفیت و پخش ادکلن و یا عطر شما خواهد داشت. در واقع ساخت ادکلن بدون استفاده از الکل مقدور نیست و نمی توان محصولی را تولید نمود.

الکل چیست

الکل یک ماده آلی شامل گروه عاملی ‌OH متصل به کربن با فرمول عمومی R–OH است. الکل‌ها بیشترین ترکیبات آلی را تشکیل می‌دهند. در ساخت عطرها و سنتز بسیاری از ترکیبات بکار می‌روند. دو مورد از مهمترین الکل‌ها در جهان،‌ متانول و اتانول هستند.

اتانول

الکل مورد استفاده در صنعت عطرسازی همین اتانول است. و معمولا از اتانول ۹۵ درصد به بالا استفاده میشود. از آنجایی که شما هم می دانید الکل داری بوی خاص به خود است از این رو در صنعت عطرسازی از الکل بی بو یا الکل با بوی ضعیف استفاده می کنند.

اتانول مورد استفاده بسیاری دارد و در محصولات زیادی به کار برده می شود از قبیل:

  • لوازم آرایشی
  • عطرسازی
  • داروسازی
  • سوخت‌ها

متانول

متانول به عنوان ماده اولیه در تهیه فرمالدهیدها و رزین‌ها کاربرد دارد. همچنین از این الکل در سوخت‌ها،‌ ضدیخ و تمیز کردن فلزات بهره می‌برند.

الکل چگونه به وجود می آید

الکل در یک فرآیند و در نتیجه عمل تخمیر از انواع مواد به وجود می آید. که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غلات
    • جو
    • گندم
    • برنج
  • سبزیجات
  • میوه‌ها

عمل تخمیر یک فرآیند طبیعی است که طی آن یک مخمر هوازی روی موادی که قرار است از آن ها الکل تهیه شود، قرار داده می‌شود. این مخمر مواد قندی را در این مواد تجزیه کرده و از نشاسته موجود در آن ها تغذیه می‌کند که طی فرآیند تخمیر، الکل تهیه می‌شود. الکل یک نوع روان گردان نیز است و نوشیدن آن در بسیاری از مناطق رواج دارد. در ایران به خاطر مسائل شرعی نوشیدن آن حرام است از همین رو برای این که الکل

مصرف خوراکی نداشته باشد به آن تلخ کننده می زنند.

طرز تهیه الکل

تقطیر الکل

عمل تقطیر الکل در حدود دو هزار سال قبل از میلاد مسیح در کشور هند صورت می‌گرفت. اما زکریای رازی در جهان به عنوان اولین کاشف اتانول یا همان الکل شناخته شده است.

کاربرد الکل در عطرسازی

عصاره روغنی عطر ( که همان ماده تشکیل دهنده اصلی عطر و ادکلن است) یا در واقع همان عطر خالص به هیچ عنوان به تنهایی قابل استفاده نیست و برای استفاده عموم باید با سایر حلال ها مثل الکل ترکیب شود. در بیشتر موارد کارخانه ها برای رقیق کردن عصاره روغنی عطر ، عطر خالص را به همراه الکل که در واقع حامل آن است با هم مخلوط می کنند. ترکیب الکل با عصاره عطر باعث رقیق شدن عطر خالص می شود  (آماده شدن برای استفاده) و همچنین موجب پایدار شدن بوی عطر می گردد. در ضمن این عمل برای پاشش ادکلن بسیار ضروری است. در صنعت عطر سازی الکل درست به اندازه عصاره روغنی دارای اهمیت است زیرا که این الکل است که غلظت عطر و همچنین پایایی آن را تعیین می کند. 

امیدواریم با خواندن این مطلب از اهمیت الکل در صنعت عطرسازی آگاه شده باشید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

با عطرت زندگی کن

One thought on “اهمیت الکل در صنعت عطرسازی

  1. Unknown

    البته به وجود آورنده ، خدای متعالست . انسانها فقط با نعمات خدادادی میتوانند هماهنگ کننده باشند بخواست خدای بزرگ.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری...