سبد خرید

هرم بویایی عطر

آیا می دانید هرم بویایی عطر چیست ؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که هرم بویایی عطر چیست ؟ باید بگوییم هرم بویایی عطر از سه بخش کلی به نام‌های : نت اولیه ، نت میانی و نت ماندگار یا نت پایه که اسم دیگر آن است یا همان نت سوم، تشکیل شده است.

عطر نیز در تشابه با نت‌های موسیقی به داشتن سه گروه از نت‌های گوناگون توصیف می‌شود که یک رایحه هماهنگ را بوجود می‌آورند. این نت‌های هرم بویایی عطر به مرور زمان آشکار می‌شوند ، اولین بویی که از هرم بویایی عطر به مشام می‌رسد مربوط به نت بالایی یا نت اولیه آن است ، به دنبال آن نت میانی احساس می‌شود و در آخرین مرحله نت پایه یا همان نت ماندگار خود را بتدریج آشکار می‌نماید.

هرم بویایی عطر

باید بدانید هرم بویایی عطر با دقت و با توجه کامل به فرایند تبخیر مولکول‌ها به وجود می‌آید و مولکول‌های سبک و‌ فرّار در نت‌های آغازین و مولکول‌های سنگین در نت پایه قرار میگیرند. با درک بهتر هرم بویایی و شناخت انواع عطر می توانید انتخاب بهتری در خرید عطر داشته باشید.

انواع نت عطر شامل سه دسته زیر است:

  • نت ابتدایی
  • نت میانی
  • نت ماندگار
هرم بویایی عطر چیست
هرم بویایی عطر چیست

هرم بویایی عطر چیست ؟

هرم بویایی ، رایج ترین سبک طراحی عطر است. مطالعات متعدد در مورد ساختار مواد و دسته بندی آن ها بر اساس قدرت و ضریب تبخیر، در نهایت منجر به ایجاد سبکی غیر قابل پیش بینی و به یاد ماندنی در خلق عطریات شده است. یک عطر از ده ها و یا صدها ماده تشکیل شده است که در کنار هم در هرم بویایی قرار می گیرند تا رایحه ای خاص خلق کنند.

عناصر پرکاربرد در نت ابتدایی

اولین بویی که از استشمام عطر به مشامتان می‌رسد، همان نت ابتدایی است.

عناصر به کار رفته در نت ابتدایی، دارای مولکول های بسیار فراری هستند. دقیقاً به همین علت وقتی در شیشه‌ عطرتان را برمی‌دارید در ابتدا یک رایحه‌ تند به مشامتان می‌رسد. گروهی از عناصر عطرسازی به دلیل ماهیتشان ( همان مولکول‌ های فرار)، در نت ابتدایی به کار می‌روند. انتخاب عناصر موجود در نت ابتدایی برای پسند خریداران و میزان فروش عطر، اهمیت بسیار زیادی دارد.

طبق هرم بویایی ،عناصر نت‌های ابتدایی ( رایحه‌ اولیه) عمدتاً مرکبات و ترکیبات آروماتیکی چون اسطوخودوس ( لوندر) هستند. مرکبات به عطرتان، رایحه‌ا تند و ترش و شیرین می‌دهند و لوندر یک رایحه‌ی ملایم و شیرین و فریبنده برای شما به ارمغان می‌آورد.

هرم بویایی عطر نت اول
هرم بویایی عطر نت اول

عناصر پرکاربرد در نت میانی

نت میانی عطر که به همراه نت ماندگار، بدنه‌ اصلی هرم را تشکیل می‌دهد، از عناصر پرطرفدار است و از ماندگاری بیشتری نسبت به نت اولیه بهره مند است.

عناصر پرکاربرد در نت میانی:

  • گیاهان معطر
  • گل‌ها
  • ادویه ها

از گیاهان معطر می‌توان به نعناع هندی اشاره کرد که به عطر، رایحه‌ای تند و تلخ (کمی شیرین) می‌افزاید.

نت مناسب تابستان
اگر نت میانی مناسب فصل تابستان و لطیف می خواهید باید از عطر هایی که عصاره های گلی مانند: یاس، زنبق،ماگنولیا، گل صد تومانی، رز، مریم و … دارند استفاده کنید.
ادویه‌ها رایحه‌ عطرتان را تند و تیز و خاص می‌کنند.

نت مناسب پاییز و زمستان
اگر نت میانی مناسب فصل پاییز و زمستان می خواهید باید از عطر هایی که دارای عصاره ادویه ها که شامل : دارچین،جوز، هل،زنجبیل، زعفران، انواع فلفل، سنا، میخک، وانیل و سایر ادویه‌های رایج هستند استفاده کنید و این عطر ها به دلیل رایحه خاصی که دارند طرفداران خاصی دارد.

هرم بویایی عطر نت دوم
هرم بویایی عطر نت دوم

عناصر پرکاربرد در نت ماندگار

نت سوم یا همان نت ماندگار عطر همان رایحه‌ای است که پس از سپری شدن حدوداً یک ساعت از اسپری شدن عطر، به مشام می‌رسد. به این نت، نت پایانی یا نت پایه نیز گفته میشود. در نت ماندگار هم از ماندگارترین و غلیظ‌ترین اسانس‌ها استفاده می‌شود.


عناصری که در نت ماندگار به کار می‌روند، دارای مولکول‌های بزرگتر و سنگین‌تری هستند و به همین دلیل سرعت تبخیر آن‌ها هم پایین تر است. از این عناصر می‌توان به مشک، عنبر، عناصر شکلاتی، عناصر چوبی و … اشاره کرد.

این نت به همراه نت میانی، رایحه‌ی اصلی عطرتان را می‌سازند.

هر گروه از عناصر ، رایحه ای خاص به عطرتان می‌دهند. بهتر است هنگام خرید عطر، کمی زمان بدهید تا نت های به کار رفته در عطر مشخص شوند. حتما هم سعی کنید عطر را روی پوستتان تست کنید. حتماً برای شما هم این اتفاق افتاده است که پس از خرید عطر، وقتی به منزل بازمی‌گردید از بوی عطر دیگری که روی یکی از دست‌هایتان زده‌اید، بیشتر خوشتان می‌آید! این دقیقاً همان عناصر نت ماندگار هستند که حالا سر و کله‌شان پیدا شده است!

هرم بویایی عطر نت سوم
هرم بویایی عطر نت سوم

گاهی بوی عطر ممکن است ثابت بماند و ساختار آن عطر از هرم بویایی و سبک کلاسیک سه بعدی آن پیروی نمی کند و رایحه عطر از ابتدای زمان اسپری کردن تا پایان مدت ماندگاری، دارای مسیری مشخص و خطی است و با گذشت زمان تغییر مشهودی در رایحه آن احساس نمی شود. معمولا در ساختار چنین عطرهایی، یکی از عناصر و نت های ماندگار کننده دیده می شود. :

عناصر ماندگار کننده :

  • مشک
  • عنبر
  • نت های چوبی
  • نعناع هندی
  • و…

امیدواریم این مطلب شما را با هرم بویایی عطر آشنا کرده باشد.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بایودور با عطرت زندگی کن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری...